Pomimo tego, że sprzedaż gry z pewnością nie klasyfikuje jej w kategorii porażek, to rzuca nam to pewne światło na to, jakie wielkie są oczekiwania twórców tytułów AAA.
Według prezesa Takashiego Kiryu, Final Fantasy 16 nie spełniło oczekiwań Square Enix dotyczących wysokiej sprzedaży. Nie oznacza to jednak, że Final Fantasy 16 nie sprzedało się dobrze. Kiryu był po prostu bezpośredni w odniesieniu do skomplikowanej sytuacji finansowej studia w ramach niedawnego raportu o zyskach. Niemniej jednak komentarz ten wywołał dyskusję na temat kosztów tworzenia dużych gier w takich franczyzach jak Final Fantasy i tego, co jest najlepsze dla przyszłości deweloperów.
Cena akcji Square Enix zanurkowała. Powodem niska sprzedaż FF XVI
Premiera Final Fantasy 16 miała miejsce 22 czerwca, więc raporty finansowe dotyczące sprzedaży gry pojawiły się nieco ponad miesiąc po premierze. To stosunkowo krótki czas, ale pozwala spojrzeć na sukces gry. Dokładne dane dotyczące sprzedaży nie są dostępne, ale firma potwierdziła, że Final Fantasy 16 sprzedało się w ponad 3 milionach egzemplarzy w pierwszym tygodniu premiery. To więcej niż większość gier sprzedaje się w ciągu swojego „życia”, ale Final Fantasy to nie byle jaka gra.
W najnowszym raporcie Square Enix Takashi Kiryu został zmuszony do wyjaśnienia, dlaczego zysk operacyjny firmy spadł o 79%, z 14,4 mld jenów do zaledwie 3,0 mld jenów. Odpowiedzią jest to, że Square Enix odliczyło pełny koszt rozwoju Final Fantasy 16 w pierwszym kwartale finansowym. Cała przyszła sprzedaż przyniesie zyski, ale z finansowego punktu widzenia optymistycznie oczekiwano wyższych zysków już teraz.
Square Enix uważa, że sprzedaż Final Fantasy 16 nadal mieści się w rozsądnych wynikach. Ma jednak pewne przypuszczenia co do tego, dlaczego gra nie sprzedała się w większej ilości kopii. Największym z nich jest to, że baza graczy Sony PlayStation 5 nie jest jeszcze wystarczająco duża. Gdyby PS5 miało tylu graczy, co Nintendo Switch; gdyby gra pojawiła się w tym samym czasie na PC lub gdyby istniała wersja na Sony PlayStation 4, sprzedaż mogłaby sprostać oczekiwaniom Japończyków.
Ze względu na niższe niż oczekiwano zyski związane ze sprzedażą Final Fantasy 16, cena akcji Square Enix znacznie spadła w Japonii. Mówi się, że studio obiecało zmiany w przyszłości, w tym mniej inwestycji w gry średniej wielkości, a więcej w premiery AAA. Co to oznacza dokładnie dla Final Fantasy i innych projektów Japończyków? Nie wiadomo.
Najnowsze Komentarze