Ile jest tytułów na rynku, tyle różnorodnych opinii znajdziemy na ich temat. Dyskusje na temat najlepszego przedstawiciela gatunku czy też nawet najbardziej zaawansowanej technologiczne gry są na porządku dziennym. Jest jednak jedna obiektywna kategoria, z której możemy korzystać do ich porównywania – ilość sprzedanych kopii.
Gry komputerowe sięgają samych początków pecetów, kiedy były to wciąż siermiężne urządzenia zajmujące całe pokoje. Obecnie uważa się, że pierwszą komercyjną grą komputerową jest stworzony przez Williama Higinbothama w 1958 roku Tennis for Two, który korzystał z 5-calowego oscyloskopu do wyświetlania rozgrywki.

Od tamtej pory jednak wiele się zmieniło – w dzisiejszych czasach komputery czy konsole są już praktycznie w każdym domu, a same gry przeszły transformację z ciekawostki dla znudzonych naukowców do potężnej branży wartej kilkaset miliardów dolarów rocznie. Nic więc dziwnego, że producenci chętnie chwalą się wynikami sprzedaży swoich najpopularniejszych tytułów. Poniżej poznacie 10 najlepiej sprzedających się tytułów z całego świata.
10. Overwatch – około 50 milionów sprzedanych kopii

Zestawienie otwiera gra studia Blizzard, znanego z takich gigantów jak seria Diablo, Starcraft czy działające już 19 lat MMORPG World of Warcraft. Overwatch było debiutem studia w gatunku hero shooter. Dzięki swojej unikatowej liście bohaterów, stylizowanej i kolorowej szacie graficznej oraz świeżemu podejściu do trybu gry z szybkimi, około 20 minutowymi rozgrywkami, w mgnieniu oka zyskał na popularności. Było to wiadome już podczas otwartej bety tytułu – udział w niej wzięło prawie 10 milionów użytkowników.

Overwatch był wypełniony po brzegi różnymi przedmiotami kosmetycznymi – skinami dla postaci, nowymi liniami dialogowymi, czy animacjami, które były puszczane po zdobyciu przez nasz najlepszego zagrania meczu. Wszystkie z nich dostępne były w formie lootboxów, które mogliśmy otrzymać za zdobywane poziomy bądź po prostu kupić w sklepie. Wraz z wydarzeniami okresowymi, jak haloweenowa Zemsta dr. Złomensteina, dodawane były tymczasowe tryby gry oraz nowe, tematyczne skórki dla postaci.

Blizzard postanowił zmienić swoje podejście do serii przy premierze Overwatch 2 – gra przeszła na model free to play oraz usunięte zostały lootboxy. Zamiast nich pojawiły się popularne w ostatnich latach przepustki sezonowe, które odblokowują wraz z graniem i zdobywaniem poziomów nowe nagrody. Oprócz tego, wprowadzono pełnoprawny sklep – teraz każdy przedmiot kosmetyczny może być kupiony za walutę premium. Studio postanowiło także zintegrować obie gry w jedną – wszystkie odblokowane przedmioty i poziomy graczy zostały przeniesione do Overwatch 2. Jako, że nie można już oficjalnie kupić gry, jest to ostateczna ilość sprzedanych kopii.
9. Wiedźmin 3: Dziki Gon – ponad 50 milionów sprzedanych kopii

Następna na liście jest produkcja od rodzimego studia, CD Projekt RED. Oparta o powieści Andrzeja Sapkowskiego, seria gier opowiada historię głównego bohatera, Geralta, około pięć lat po wydarzeniach w ostatniej części sagi, Pani Jeziora. Pierwsza pozycja w trylogii od polskiego producenta nie zyskała na popularności – nawet sam autor uniwersum nie wierzył w sukces gry, decydując się na jednorazową opłatę licencyjną zamiast procentowej tantiemy od sprzedanych kopii.

Dopiera część druga cyklu, Wiedźmin 2: Zabójca Królów, cieszyła się umiarkowanym sukcesem na rynkach zagranicznych. Wreszcie, zwieńczenie trylogii, Wiedźmin 3: Dziki Gon, dało polskiemu studiu prawdziwą popularność na całym świecie. Dla porównania, pierwsza część cyklu sprzedała się w nakładzie około miliona kopii, a druga około dwóch milionów.

Nie ma się jednak co dziwić sukcesem naszego produktu eksportowego – Redzi przyłożyli się do zwieńczenia swojej trylogii, oferując piękny i otwarty świat, wypełniony po brzegi zawartością. Co więcej, dwa dodatki fabularne do gry – Serca z Kamienia oraz Krew i Wino zdumiały graczy, którzy nie wierzyli, że w dzisiejszych czasach możemy otrzymać dodatki, które rzeczywiście poszerzają zawartość gry o wysokiej jakości nowe obszary i wątki fabularne, zamiast dodawać jedynie kilka misji czy nową zbroję dla Płotki.

CD Projekt RED pamiętało także o utrzymywaniu gry – do dziś, 8 lat po premierze, pojawiają się aktualizacje naprawiające błędy czy dodające nowe rozwiązania technologiczne. Jak jednak wiemy, sukces trzeciego wiedźmina uderzył nieco w głowach kierownictwa studia, powodując dość koszmarny debiut ich następnego tytułu, Cyberpunk 2077.
8. Red Dead Redemption 2 – około 53 miliony sprzedanych kopii

Firma Rockstar Games cieszy się dobrą renomą w świecie gier. Ich najnowsza pozycja, Red Dead Redemption 2 nie zmieniła tej sytuacji. RPG będące prequelem do tytułu z 2010 roku przenosi graczy na dziki zachód roku 1899, do fikcyjnej wersji Stanów Zjednoczonych. Choć żadnej z lokacji nie znajdziemy w prawdziwym świecie, nie da się ukryć, że wiele z nich jest inspirowanych istniejącymi miejscami – chociażby Lemoyne będące adaptacją Luizjany.

Gra zyskała na popularności przede wszystkim ze względu na oszałamiającą oprawę graficzną oraz duży nacisk dewelopera na szczegóły mające zapewnić graczom jak największa immersję w świecie. Możliwość wejścia w interakcję z każdym NPC, czy nawet takie drobnostki jak pamiętanie o tym, że konie to też żywe zwierzęta potrzebujące czasem iść do toalety są tylko kilkoma z morza szczegółów, które sprawiły, że na premierę Red Dead Redemption 2 było na ustach wszystkich graczy.

Niestety, ostatni produkt ze stajni Rockstara nie był na premierę dostępny na komputerach. Cieszyć się nim mogli jedynie posiadacze konsol Sony Playstation 4 oraz Microsoft Xbox One. Właściciele PC musieli czekać około rok, zanim Red Dead Redemption 2 zawitało na komputery z systemem Windows. Na osłodę, wraz z nową platformą do gry wypuszczona została aktualizacja która dodawała nowe misje poboczne, bronie i nie tylko.
7. Super Mario Bros. – około 58 milionów sprzedanych kopii

Do tej pory najprawdopodobniej najbardziej kultowa gra na tej liście, i to nie bez powodu. W końcu to konsoli Nintendo Entertainment System (NES) oraz dołączanej do niej Super Mario Bros. przypisuje się uratowanie branży na zachodzie po zapaści rynku gier wideo w 1983, spowodowanej przez zalew niskiej jakości gier przez Atari.

Jednak sukces gry nie leży jedynie w byciu częścią pakietu wraz z konsolą. Była ona jednym z pierwszych przedstawicieli gier platformowych, czego ślady do dzisiaj widać w tytułach z tego gatunku. Co więcej, sam Mario także doczekał się dużej popularności – po dziś dzień wychodzą kolejne tytuły platformowe z wąsatym hydraulikiem. Ostatni z nich to Super Mario Odyssey, który miał premierę w 2017 roku na konsolę Nintendo Switch. Choć seria przeszła długą drogę, nadal pamięta ona o swoich korzeniach. Dla przykładu, w grze istnieje mechanika transformacji Mario z 3D w 2D – wtedy przenoszeni zostajemy na mini plansze, które wyglądają jak żywcem wyjęte z 1983.

W ostatnich latach gra zyskała także drugie życie, a to poprzez środowisko tzw. speedrunerów. Są to gracze, którzy korzystają ze swojego dużego doświadczenia z grą, aby przejść ją w rekordowo krótkim czasie. To właśnie Super Mario Bros. jest jedną z najpopularniejszych gier do speedrunowania. Zapaleni gracze opanowali grę do tego stopnia, że rankingi liczone są w milisekundach – często zdarza się, że nowy rekord jest szybszy o ledwie kilka klatek!
6. Mario Kart 8/Deluxe – około 65 milionów sprzedanych kopii

Kolejne miejsce na liście, kolejny tytuł z Mario w roli głównej. Tym razem jednak, zamiast ratować księżniczkę, będziemy ścigać się w wyścigach gokartowych z innymi postaciami z tego bogatego świata. Mario kart 8 miało premierę w maju 2014 roku na konsolę Wii U. Ze względu na jej stosunkową niską popularność, Nintendo zdecydowało się na reedycję gry z podtytułem „Deluxe” na swoją bardziej popularną jednostkę – Nintendo Switch w kwietniu 2017 roku. Mario Kart 8 Deluxe zintegrowało na premierę do tej pory wypuszczoną zawartość dodatkową.

Każda nowa pozycja w serii stara się wprowadzić swój unikatowy element do standardowego schematu gier wyścigowych. W wypadku Mario Kart 8, deweloperzy zdecydowali się na dodanie do tras fragmentów antygrawitacyjnych. Jak widać po ilości sprzedanych kopii, była to dobra decyzja ze strony japońskiego producenta.

Sukces Mario Kart 8 Deluxe był na tyle duży, że gra otrzymuje zawartość po dziś dzień – jeszcze w tym miesiącu, 11 lipca, Nintendo wypuściło Booster Course Pass #5. Dodał on 3 nowe grywalne postacie oraz 8 map. Choć większość z nich to odświeżone trasy z starszych tytułów serii, jak na przykład Daisy Cruiser z Mario Kart: Double Dash!!, Nintendo dodało też nowo zaprojektowaną mapę – Squeaky Clean Sprint. Przenosi nas ona do łazienki, w której będziemy ścigać się między mydelniczkami, wentylatorami, czy nawet w kanalizacji. Zdecydowanie granie na niej przywołuje wspomnienia kultowego Micromachines czy popularnych map do Counter Strike 1.6, jak de_rats.
5. PUBG: Battlegrounds – około 75 milionów sprzedanych kopii

Choć gatunek battle royale zyskał na ogromnej popularności wraz z premierą PUBG: Battlegrounds (wtedy jeszcze PlayerUnknown’s Battlegrounds) oraz wypuszczeniem spinoffu do stworzonej przez Epic Games gry Fortnite: Save the World, sam tryb jest trochę starszy.

Obecnie za pierwszego przedstawiciela gatunku uznaje się mod do symulatora militarnego od Bohemia Interactive Arma 2. Irlandczyk Brendan Greene stworzył modyfikację na podstawie japońskiego filmu Battle Royale z 2000 roku. Zdecydował się on na stworzenie jej w czeskiej grze, ponieważ w tamtym czasie był on zapalonym graczem innej szalenie popularnej modyfikacji – DayZ. W 2013 opublikował on DayZ: Battle Royale, które szybko zyskało popularność wśród graczy tego mil-sima. Po premierze trzeciej części serii od Bohemia Interactive, Brendan odświeżył swoją modyfikację, od teraz znaną jako PlayerUnknown’s Battle Royale, od jego pseudonimu w środowisku.

W 2016 roku został on zaproszony do Korei Południowej, aby wraz z firmą Krafton stworzyć samodzielną wersję jego popularnego moda. PlayerUnknown’s Battlegrounds jako niezależna gra ujrzało światło dzienne w 2017 roku, najpierw w formie beta. Już od początku zebrała ona pozytywne opinie krytyków. Gra otrzymała kilka nominacji do gry roku oraz ustanowiła aż siedem rekordów w Księdze Rekordów Guinnessa.

Niestety, gra z czasem straciła na popularności na rzecz wcześniej wspomnianego Fortnite’a, i to z prostego powodu – w przeciwieństwie do dzieła Greena, gra od Epic Games była oparta o model free to play. PlayerUnknown’s Battlegrounds nie doczekało się możliwości darmowego trybu gry aż do stycznia 2022 roku.
4. Wii Sports – 83 miliony sprzedanych kopii

Kolejny tytuł na liście od Nintendo. Tym razem jest to gra, która była dołączana do popularnej na całym świecie konsoli Nintendo Wii. Intuicyjne kontrolery i przystępność systemu sprawiły, że zwróciła ona uwagę osób, które normalnie nie były zainteresowane grami.

Wii Sports wypuszczone w 2006 roku oraz sequel z 2009, Wii Sports Resort cieszą się bardzo dobrą opinią wśród osób, które miały styczność z tymi tytułami. A to dzięki wyborowi ciekawych dyscyplin oraz świetnemu wykorzystaniu unikatowego dla konsoli Nintendo Wii schematowi sterowania – zamiast korzystać z standardowych przycisków, większość minigier korzysta z wbudowanego w kontroler czujnika ruchu, który pozwala na dość realistyczne odwzorowanie gry w takie sporty jak golf czy bejsbol.

Wypuszczona w kwietniu 2022 roku kontynuacja serii na konsolę Nintendo Switch – Nintendo Switch Sports była próbą Japończyków na ponowny sukces, z którym spotkały się ich wcześniejsze tytuły sportowe. Choć gra zebrała dość przeciętne recenzje, głównie ze względu na gorszą wykorzystanie czujnika ruchu joy-conów niż w poprzednich tytułach oraz mało popularny wybór dyscyplin. Pomimo tego, Nintendo Switch Sports wydaję się iść w ślad za poprzednikami, ponieważ w niecały rok od premiery zdążyła sprzedać prawie 10 milionów kopii, stawiając ją w pozycji jednej z najlepiej sprzedających się gier na tę konsolę.
3. Tetris (EA) – około 100 milionów sprzedanych kopii

Trzecie miejsce zajmuje jedyny tytuł wyłącznie na telefony. Tetris jest tytułem kultowym – chyba każdy z nas przynajmniej raz w swoim życiu miał z nim jakiś kontakt. W końcu oryginalny Tetris został stworzony aż 38 lat temu przez programistę Aleksieja Pażytnowa.

Jednak tutaj skupiamy się na odsłonie gry stworzonej przez pododdział Electronic Arts, EA Mobile. Choć oryginalnie wypuszczona wyłącznie na system iOS w 2008 roku, w następnych latach dostała ona edycję na systemy Android, oraz zapomniane już nieco Blackberry OS oraz Windows Phone. Ta płatna aplikacja została pobrana ponad 100 milionów razy, co czyni ją także najlepiej sprzedającą się grą mobilną w historii. Niestety, została ona wycofana ze sprzedaży w 2020 roku, kiedy Electronic Arts straciło licencję do marki.
2. Grand Theft Auto V – około 180 milionów sprzedanych kopii

Na drugim miejscu plasuje się kolejna gra od Rockstar Games. Grand Theft Auto V przenosi graczy do regionu, który poznaliśmy już we wcześniejszym Grand Theft Auto: San Andreas. Słoneczne Los Santos zachwycało graczy ilością detali, zwłaszcza jak na 2013 rok.

Fabuła także pomogła zapewnić popularność tytułowi. Podzielenie głównego wątku pomiędzy trzy postacie, które mogą mieć odmienne zdania na temat podejmowanych decyzji było niespotykanym na tamte czasy pomysłem w tytule AAA. Oprócz tego, zatrzęsienie misji pobocznych wypełniających nawet najbardziej odludne zakątki mapy były mile widziane. Wypuszczenie gry na komputery w kwietniu 2015 roku tchnęło drugie życie w tytuł. Deweloperzy skorzystali także z zaistniałej sytuacji, aby do gry dodać m.in tryb pierwszoosobowy oraz dodatkowe sekrety na mapie.

Grand Theft Auto V jest także pierwszą grą w serii, która położyła tak duży nacisk na tryb multiplayer. Możemy w nim stworzyć swojego własnego gangstera lub gangsterkę i dołączyć do szemranego półświatka San Andreas. Będziemy mieli także okazję wejść w interakcję z niektórymi postaciami, które poznaliśmy na przestrzeni kampanii jednoosobowej czy nawet innych tytułów z serii. Rockstar Games do dziś wypuszcza aktualizacje z nowymi misjami, samochodami i gnatami, aby zapewniać graczom więcej aktywności.
1. Minecraft – około 238 milionów sprzedanych kopii

To, jaka gra zdobyła zaszczytne pierwsze miejsce raczej nie dziwi nikogo. Minecraft, stworzony oryginalnie przez Markusa „Notcha” Peterssona, już we wczesnej alfie zdobył uznanie graczy. Nie da się ukryć, że (praktycznie) nieskończony świat gry oraz wokselowa grafika pozwalały graczom na zrobienie wszystkiego, co przyszło im do głowy – najprawdziwsze urzeczywistnienie gatunku sandbox. Co więcej, we wczesnych fazach rozwoju swojego projektu, Petersson był bardzo otwarty na opinię użytkowników, których informował o planach nadchodzących aktualizacji na swoim blogu The Word of Notch.

Studio Notcha odpowiedzialne za Minecraft, Mojang, zostało wykupione przez Microsoft w 2014 roku za niebagatelne 2,5 miliarda dolarów (dzisiaj byłoby to prawie 12 miliardów złotych!). Pomimo negatywnego odzewu społeczności, Microsoft postarał się rozwijać projekt w sposób, jaki robili to oryginalni deweloperzy.

Ze względu na ograniczenia oryginalnej wersji gry wynikające z bycia opartym o język Java, w 2016 roku oficjalną premierę miała wersja Bedrock Edition, która przeportowała całą grę na język C++. Pozwoliło to na oferowanie tego samego doświadczenia na wszystkich platformach oraz wspólną grę wieloosobową. Edycja oparta na Javie jest jednak wciąż najpopularniejsza na PC, głównie za sprawą szerokiej i bardzo aktywnej sceny moderskiej. Bedrock Edition nie oferuje łatwego modowania gry dla swoich użytkowników.
Jeden komentarz
Czy wiesz, że tworzysz ciekawe i oryginalne treści, wkład jaki wnosisz w społeczność blogową zasługuję na podziw i szacunek. Dzięki!