Chociaż to nie będzie rewolucja na rynku GPU czy akceleratorów AI, to Państwo Środka i tak wchodzi z przytupem na rynek. Przynajmniej jeśli wierzyć w slajdy producenta.
W przypadku kart graficznych dla komputerów stacjonarnych i laptopów mówi się o trzech firmach – AMD, NVIDIA oraz Intel. Wszystkie z nich to amerykańskie podmioty, co nie w smak jest Chińczykom. Właśnie dlatego próbują oni stworzyć własne GPU, a Lisuan Technology właśnie pokazało oficjalnie dwa modele. Jeden stworzony z myślą o użytkownikach domowych, drugi zaś o firmach i stacjach roboczych.
Mowa o ponad 70 FPS w najnowszych grach AAA

Lisuan 7G106 to propozycja gamingowa, zaś Lisuan 7G105 to układ profesjonalny. Mamy tutaj do czynienia z autorską architekturą TrueGPU oraz litografią 6 nm od TSMC. Korzystają one z rdzenia G100 wyposażonego w 192 jednostki teksturujące oraz 96 jednostek rasteryzujących, ale taktowania pozostają nieznane. Główną różnicą jest zastosowana pamięć VRAM – układ konsumencki doczekał się 12 GB GDDR6, zaś karta do pracy posiada 24 GB GDDR6 EEC. Oba na 192-bitowej szynie danych i z interfejsem PCI Express 4.0 x16.

Zasilanie odbywa się przez pojedyncze złącze 8-pin, co sugeruje pobór mocy nie większy niż 225 W. Panel I/O wyposażono w cztery DisplayPort 1.4. Wspierane są wszystkie najnowsze technologie i standardy – AV1, HEVC, DirectX 12, Vulkan 1.3, OpenmGL 4.6 i OpenCL 3.0. Karta korzysta z trzyslotowego układu chłodzenia z trzema wentylatorami.
Lisuan Technology pochwaliło się również osiągami w benchmarkach i grach. Model Lisuan 7G106 w 3DMark Steel Nomad osiąga 26 800 punktów, zaś w Fire Strike jest to 2256 punktów. Tym samym mowa o wydajności gorszej o kolejno 7% i 3% niż NVIDIA GeForce RTX 4060. Różnica względem nowszych układów jak Intel ARC B580, NVIDIA GeForce RTX 5060 czy AMD Radeon RX 9060 XT jest jeszcze większa.

To jednak wystarczająca moc, by cieszyć się najnowszymi grami. W „Black Myth Wukong” i „Wuchang: Fallen Features” zanotowano 70+ FPS, zaś w „Shadow of The Tomb Raider” osiągnięto 80+ FPS. I to w rozdzielczości 4K i przy wysokich ustawieniach. Trzeba jednak zaznaczyć, że korzystano z NRSS, czyli technologii upscalingu – odpowiedniku NVIDIA DLSS i AMD FSR. Czysta wydajność jest więc niższa i warto poczekać do niezależnych testów.

Data premiery i sugerowana cena pozostają nieznane. Nie wiadomo też czy Lisuan Technology zdecyduje się na dystrybucję poza Chinami. Zdradzono jednak, że masowa produkcja ruszy we wrześniu, a więc karty powinny trafić do sprzedaży pod koniec roku.

Najnowsze Komentarze